Nu exista decat realitatea cuplului, spune Calinescu, marile acte ale istoriei s-au facut din el si ea. Ea n-a intervenit numai in pauzele activitatii sale sau in serile lui libere, ci a facut parte din geneza creatiei lui si invers. India a dat nastere la una din cele mai vechi civilizatii si mai originale din lume si ea a creat opere literare, filozofice si artistice de o originalitate unica, Marile epopei ale culturii indiene sunt Ramayana si Mahabharata, care joaca in India rolul pe care il joaca Iliada si Odiseea in grecia. La temeliile celor doua epopei sta fara nicio indoiala creatia poporului indian. Marea epopee Mahabharata se imparte in 18 carti si are circa 90.000 de versuri, iar cu anexa ei Hariuansa Purana are 160.000 de versuri. Se afirma ca autorului acestei opere ar fi un brahman Vayasa al carui nume inseamna insa “Oranduitorul” si de fapt este plauzibil ca asa zisul autor al epopeii indiene a fost doar cel ce a organizat si pus in ordine diferitele poeme. Mahabjarata inseamna “marele razboi al descendentilor lui Bharata”, intalnim mii de personaje, se povesteste amanuntit de lupte si batalii, de casatorii, de calatorii, de episoade miraculoase cu nenumarate interventii ale zeilor in viata oamenilor, de luptele dintrei zei si demoni, de uneltiri si civlenii, In general se poate afirma ca intreg continutul un este omogen si se pot citi in el atat basme si poeme filozofice cat si istorisiri moralizante,

Povestea dragostei lui Nala si a lui Damayanti porneste de la jocul de zaruri. A fost odata un rege Nala frumos, puternic, invatat, respectuos cu brahmanii care domnea peste un popor Nishada, dar care era stapanit de patima jocului de zaruri. In aceeasi vreme i se nascuse unui rege, Bhima, dupa indelungata asteptare o fata de o frumusete nemaintalnita.

Tatal sau vazand-o ca se ofileste de dragoste, decide sa faca un Svayamvara, ceremonie in care se prezinta toti petitorii unei fete cu suita armele si imbracamintea lor cea mai fastuoasa iar cel mai frumos, cel mai puternic si cel mai abil este ales drept sot. La petit vin insusi zeii care auzind de nemarginita-i stralucire sosesc s-o ceara in casatorie pe Damayanyi. Dar vin sa o peteasca si “regii toti”. Tanara fecioara alege insa drept sot pe regele Nala, despre a carui virtute, putere si frumusete auzise demult si pe care-l indragea in taina inca dinainte sa-l fi cunoscut.

Demonul Kali curprins de manie pt alegerea facuta hotareste sa se razbune pe relege Nala si pe sotia lui. Cunoscand pasiunea lui Nala pt jocul cu zaruri unelteste impreuna cu fratele lui Nala, Pushkara, masluind zarurile si castigand toata bogatia si regatul acestuia. Printul Pushkara devine astfel stapan peste regatul lui Nala si decreteaza supusilor sai din tara castigata ca cine va ajuta pe Nala sarac lipit pamantului, cu vreun vesmant, cu un blid de hrana sau il va adaposti va fi pedepsit cu moartea. Urmat de credincioasa sa sotie ajunsa in zdrente, regele Nala rataceste intr-o padure pana cand isi gaseste culcusul intr-o casa parasita. Zdrobita de osteneli, Damayanti adoarme, dar Nala deznadajduit se hotareste sa-si paraseasca sotia care va putea sa se intoarca la tatal sau si sa-si faca un rost mai bun si sa fie fericita fara el.

Damayanti se trezeste singura parasita de aparatorul ei in ijlocul unei paduri pline de fiare salbatice si crude. Trecand prin nenumarate primejdii, traind nimicirea unei caravane de negustori in mijlocul padurii de catre o turma de elefanti, frumoasa Damayanti ajunge la palatul unui rege unde mama acestuia o primeste cu caldura. Afland poveste ei ii promite ca va trimite la toate marginile pamantului iscoade care sa-l caute pe Nala iar pana atunci ii da slujba de insotitoare a fiicei sale.

Umbland prin pradure Nala da de un tufis in care ardea Naga Karkataka, demon jumatate om, jumatate sarpe, care vinovat fata de un rishi, fusese osandit sa arda pe rugul acelui tufis. Nala il scapa si drept rasplata ii da puterea magica de a se impotrivi duhului rau Kali, care-l dusese la pierzanie si il trimite la un rege care poate sa-l invete jocul cu zaruri in asa fel incat sa biruie pe oricine. Nala invata in schimb pe acest rege Rituparna, sa calareasca si sa-si conduca caii in chip maiestru. Fastul rege se duce la Rituparna se baga la el ca vizitiu si poarta de grija grajdurilor sale.

Mahnit de disparitia si plecarea in lume a fiicei sale, tatal lui Damayanti, regele Bhima, trimite inspre toate marginile lumii, brahmani sa o caute. Unul dintre ei o gaseste pe Damayanti care se reintoarce la tatal ei si la familia sa ce o primeste cu multa caldura.

Ea insa nu are liniste si vrea cu orice pret sa-si gaseasca sotul “viteazul vitejilor, Nala2”. In cele din urma Nala este gasit tot de brahmanii trimisi de mama fetei. Cei doi soti se regasesc dupa trei ani de despartire. Dupa o luna de sedere impreuna nala se reintoarce in tara sa la vicleanul sau frate, pe care il provoaca la o noua partida de zaruri. Dintr-o singura aruncatura de zaruri, Nala isi recastiga regatul si bogatiile sale, dar nu isi izgoneste fratele ce-l asuprise ci ii da inapoi partea sa de mostenire si il lasa sa traiasca in regatul sau.

Damayanti se intoarce dupa acestea in regatul sotului sau si acolo vietuiesc ani multi fericiti impreuna cu copiii lor.

Povestea celor doi soti, Nala si Damayanti, din Mahabharata nu este insa doar un basm frumos ci este simbolic povestea tuturor sotiilor si a sotilor lor care intampina greutati in calea vietii lor.

Este un text magic care impune oricarei sotii si oricarui sot o linie de conduita a vietii conjugale si a rabdarii, a devotamentului, a iubirii pe care se straduieste sa o insufle in fiecare sot si sotie.  

back